Een goede toerist in je organisatie
CoResolvers Stephanie 300px

Stephanie van Rossum

De vakantieperiode is aangebroken. Dit jaar gaan we naar Italië op vakantie. Heerlijk genieten van het mooie weer, de prachtige omgeving en het heerlijke eten. Wij zullen niet de enige toeristen zijn in Toscane. Ik vraag me af of die Italianen er nooit eens gek van worden om elke zomer weer overstroomd te worden door die vakantiegangers. Het helpt ongetwijfeld als wij ons gedragen als een goede toerist. Open, nieuwsgierig, met respect voor hun gewoontes, regels en cultuur. Wist je dat je gedragen als een goede toerist je ook kan helpen in je organisatie?

“Ze voelden zich niet gehoord en gezien”

Ik begeleid momenteel een groep leiders van een grote retail organisatie. In één van de sessies die ik met ze had, kwam bij vier deelnemers hun frustratie naar buiten over hun eigen leidinggevende. Ze werden allesbehalve ‘geleid’ zoals zij zelf verondersteld worden leiding te geven. Ze voelden zich niet gezien en gehoord.  Het gesprek met hun leidinggevenden wilden ze wel aangaan maar ze vonden dit ook spannend. Terecht, zeker omdat ze zich tot nu toe niet gehoord hadden gevoeld. Ik stelde voor om een experiment te doen.

Als een goede toerist het land van de ander bezoeken

Ik maakte met tape een ‘Y’ op de grond. Ik vroeg hen aan de rechterkant van de ‘Y’ te gaan staan. “Dit is jullie land”, zei ik. “Het land van jullie team met jullie als leiders en alles waar jullie voor staan.” De linkerkant was het land van hun leidinggevende. Ik ging representatief staan voor hem. Vervolgens vroeg ik hen te beschrijven hoe het in hun land is. Daarna vertelde ik hoe het in mijn land was.

“Open, zonder oordeel, oprecht nieuwsgierig en een beetje voorzichtig”

De volgende stap was om elkaars land te bezoeken als een goede toerist. Als representant van hun leidinggevende vroeg ik hen wat ervoor nodig was om hun land te mogen bezoeken. “Open, zonder oordeel, oprecht nieuwsgierig en een beetje voorzichtig,” was hun antwoord. En met die woorden in mijn achterhoofd, ben ik de lijn overgestapt en heb ik hun land bezocht. Eenmaal in het land van die ander, is het de bedoeling om alles op te snuiven en te ervaren hoe het daar is. Pas als je het gevoel hebt dat je echt snapt hoe het daar is, stap je weer terug naar je eigen land om vervolgens de ander uit te nodigen op bezoek te komen. We hebben over en weer elkaars land bezocht en het was magisch. Zo konden zij écht voelen hoe het land van hun leidinggevenden (mogelijk) was en kon ik in hun land hun potentie voelen. Gek genoeg kon ik daar geen woorden aangeven op dat moment.

Een gezamenlijk land creëren

De derde stap was om met z’n allen in de driehoek van de ‘Y’ te stappen. Dat is ons gezamenlijke land. “Wat van je eigen land en het land van de ander, neem je graag mee in ons gezamenlijke land?” Een beetje onwennig maar vol overgave konden ze verwoorden wat ze wilden meenemen. “Het vertrouwen in ons, onze drive maar ook dat het belangrijk is om elkaar ook écht te zien…” En zo ging het lijstje nog even door.

Meer begrip en open hart

Wat er gebeurde was magisch. Omdat ik representatief stond, weet ik niet 100% zeker dat de woorden die ik gebruikt heb, de beschrijving van mijn ervaring en gevoelens die ik in mijn land gedeeld heb, klopt. Maar uitgaande van de kracht van het kwantumveld, geloof ik dat er een kern van waarheid in zit. Het hielp de vier leiders om met meer begrip naar hun leidinggevende te kijken en om hun hart meer te openen.  Ze gaan het echte gesprek nog voeren maar ik weet zeker dat als ze dat doen als een goede toerist, het een mooi gesprek wordt!

……………………………………..

Herken je in enige mate het gedoe of dat het stokt in jouw team of dat de samenwerking stroef loopt? Met de diverse interventies gebaseerd op Deep Democracy kan ik je helpen. Kijk bij het aanbod of neem direct contact op.

aanbod btn CoResolvers

Op de hoogte blijven met CoResolvers?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Vul hieronder je gegevens in...

Adres

CoResolvers
Schiermonnikoog 11
3524 AH  Utrecht

Contact

Stephanie van Rossum
(06) 18 728 666

E-mail sturen?
Klik hier.