Leiderschap is vooral mensenwerk.
Medewerkers zijn niet het sluitstuk van je werk, maar je core business als leider. Toch zie ik in de praktijk vaak het omgekeerde: dat leiders vooral bezig zijn met processen, beleid en resultaten, en pas daarna met mensen.
Tijdens de ZwembadBranche Dag in oktober vorig jaar mocht ik hierover spreken: eerst in een sessie met leidinggevenden uit de branche, en later op het hoofdpodium waar ik mijn verhaal mocht delen met het bredere publiek. Het was mooi om te zien hoe herkenbaar mijn boodschap was voor veel leidinggevenden.
Over waarom een benadering waarin medewerkers slechts het sluitstuk zijn niet werkt, en wat het wél vraagt als je medewerkers écht als core business ziet, verscheen naar aanleiding van die dag een artikel in ZwembadBranche:
👉 Deep Democracy in de praktijk: uiteindelijk is leiderschap vooral mensenwerk
Bron van wijsheid
Ik vond het knap hoe de auteur precies wist te verwoorden waar ik voor sta, wat me drijft en hoe ik werk: leiderschap dat ruimte maakt voor verschil, waarin juist spanning en tegenspraak gezien worden als bron van wijsheid.
Hoe doe jij dat als leider?
Maak jij ruimte voor verschil in je team of ga je er onbewust juist aan voorbij?
Wil je leren hoe je ook in spannende gesprekken de wijsheid van het verschil kunt benutten?
In mijn leiderschapsprogramma CoResolve ontdek je hoe je als leider minder hard werkt, meer draagvlak creëert en tot sterkere besluiten komt.



