CoResolvers Linda Pieters300px

Linda Pieters

Luisteren… Het is een groot goed. Het is een van de eerste werkwoorden die we leren als kind. Of op zijn minst veel horen in ons jonge leven. In het gezin waar je opgroeide, of op school. Want ja…je moet natuurlijk wél luisteren.  

Luisteren is een lastig ding

En toch blijkt het in praktijk een lastig ding. Want hoezeer we soms ook willen en de beste intenties hebben, dat blijkt zeker geen garantie voor succes. Dus wat maakt dat luisteren soms echt heel lastig is?  

Hieronder een greep van de redenen die wij zo tegenkomen in het werken met groepen, én bij onszelf herkennen 😉 

Niet nu! 

Iemand in je team zegt iets wat je eigenlijk helemaal niet wilt horen. Enorm slechte timing. Of gewoon niet het geluid waar je op zit te wachten. De kritische stem. De beer op de weg. Niet dát onderwerp nu! Je was net goed onderweg. Je zit net voor het besluit of voor de afronding. Je hoort ’t maar half…bent al half afgehaakt…wil dóór. Je hebt ook helemaal niets met deze mening, jij vindt zelf namelijk iets anders. Herkenbaar? 

Je wordt getriggerd

Wat de ander zegt, triggert je enorm. Het roept direct emotie op….boosheid, irritatie, angst. Iets wat eigenlijk helemaal niet gaat over dat wat de ander zegt, maar meer over de pijn, gekwetstheid of wat dan ook dat daarónder ligt en geraakt wordt door de opmerking van de ander. Je ziet en voelt ’t gebeuren…en luisteren is dan al lang niet meer aan de orde. 

Ook al wil je, je kunt ’t er niet meer bij hebben

Je zit gewoon té vol. En dan met name je hoofd. Er gaat te veel om in dat hoofd. Te veel acties, deadlines, gedoe, todo-lijstjes…laat staan de zorgen, twijfels, onzekerheden en angst die daarmee gepaard kunnen gaan. Ons beiden heel bekend uit eigen ervaring. Je hoofd zit dan te vol om ook de ander goed te kunnen horen. Je betrapt jezelf erop dat je de ander soms meer dan eens moet vragen wat hij of zij nou eigenlijk zei. Je bent al afgedwaald. Fysiek aanwezig maar mentaal niet meer. 

Te goed kunnen luisteren

Een andere geheel tegenovergesteld aan de vorige, is het té goed kunnen luisteren. Je wilt iedereen horen, vindt ieders mening er ook toe doen. Altijd. Je kunt je ook in ieders geluid vinden. Jouw deur staat altijd open. Iedereen kan bij jou terecht met zijn of haar verhaal. Je gaat er helemaal in op. Soms zozeer dat je je eigen stemgeluid kwijtraakt. Wat vind je er eigenlijk zelf van? Wat is je eigen mening, gedachte of gevoel erover? Wanneer is het ook goed om even niet te luisteren, zodat je je eigen stemgeluid of verhaal kunt horen?  

Zelfzorg is essentieel

Als het gaat over luisteren is zelfzorg heel belangrijk…zeker wanneer je de rol van leider hebt van een groep. Want dat is uitgerekend een plek waarin luisteren een key asset is. Niet alleen voor de groep, maar juist ook voor jou.  

Dan is er ook nog die andere kant van luisteren… 

We worden niet gehoord!

De andere kant van luisteren, is het gehoord worden. Of eigenlijk het niet gehoord worden. Maar wat is dat dan ‘gehoord worden’? In mijn boek Lui Leiderschap en Krachtig Kaderen vertel ik meer hierover en ook over de twee misverstanden hierover. We hebben hier eerder al over geschreven in onze nieuwsbrief mocht je niet willen wachten… 


In onze Deep Divegaan we daar vol op in:  bewust worden wanneer het lastig is om te luisteren. Vanuit compassie, want niets menselijks is ons vreemd. En alles begint bij bewustzijn op hoe jij dat doet. En praktisch als we zijn, gaan we natuurlijk ook in op wat vanuit Deep Democracy kan bijdragen om jouw luister skills te versterken. 

aanbod btn CoResolvers

Op de hoogte blijven met CoResolvers?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Vul hieronder je gegevens in...

Aan ook hele goeie dingen komt soms een eind…

Aan ook hele goeie dingen komt soms een eind…

Wie had ooit gedacht dat we deze blog nu zouden schrijven. Iets wat we bij de geboorte van CoResolvers een paar jaar geleden nooit hadden kunnen bedenken. En toch gaat het leven zo. Er valt niets te voorspellen. We kunnen enkel ieder moment vol beleven en ervaren. En...

Lees meer
Wanneer groepen disfunctioneel worden….

Wanneer groepen disfunctioneel worden….

Waar mensen zijn…vormen zich groepen. Sociale dieren als we zijn natuurlijk. We vormen vriendengroepen, verenigingen, hobby-clubjes, sport teams, supporters, fanclubs…en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Zo zijn we vaak deel van verschillende groepen...

Lees meer
Kloppen onze verhalen nog wel..?

Kloppen onze verhalen nog wel..?

Vertel je levensverhaal. Dat zou de invulling worden van mijn eerste intervisie-bijeenkomst van de jaaropleiding Intuïtief Systemisch Begeleiden afgelopen zondag. Dat heb ik al tig keer gedaan dacht ik. Na al die trainingen en opleidingen waar het uiteindelijk altijd...

Lees meer

Adres

CoResolvers
Schiermonnikoog 11
3524 AH  Utrecht

Contact

Stephanie van Rossum
(06) 18 728 666

E-mail sturen?
Klik hier.